انتخاب زمان مناسب براي كاشت نهال

۵۴ بازديد

در اين مطلب كه توسط مجموعه اكين نهال گردآوري شده تصميم داريم بهترين راهكارهاي كاشت مناسب و اصولي نهال را به شما آموزش دهيم. جهت اطلاع كامل ميتوانيد به وبسيات نهالستان اكين نهال نيز مراجه كنيد.

روش صحيح كاشت نهال

يكي از مهم‌ترين كارايي كه در حوزه باغباني بايد با دقت صورت گيرد كاشت نهال به شيوه صحيح است. در اين آموزش قصد داريم روش صحيح كاشت نهال و زمان مناسب اين كار را شرح دهيم. موفقيت در نهال‌كاري به عوامل مختلفي از جمله نوع درخت، نحوه مراقبت از آن و شرايط محل كاشت بستگي دارد كه بايد در اين كار به آنها توجه كرد.

نتخاب زمان مناسب براي كاشت نهال

بهترين زمان نهال كاري فصل پائيز و يا ابتداي بهار (قبل از شكوفه دادن درختان) است. اگر در منطقه شما احتمال سرمازدگي وجود دارد بهتر است اين كار را به بهار موكول كنيد.

در زمان‌هاي ياد شده آب و هواي محيط در وضعيت خنكي قرار دارد كه اين وضعيت باعث مي‌شود ريشه نهال قبل از وقوع باران‌هاي بهاري و يا رسيدن هواي گرم فصل تابستان در محل جديد خود استقرار يافته و رشد آن تحريك شود. هنگام كاشت به دليل جابجايي و انتقال، مقداري از ريشه گياه از بين مي‌رود كه اين كار باعث مي‌شود پس از كاشت، درخت دچار شوك جابجايي و انتقال شود.

بنابراين بايد براي جلوگيري از اين صدمه با احتياط كامل جابجايي انجام گيرد تا صدمات وارده به ريشه به حداقل برسد.
درخت اگر در شرايط مناسبي استقرار پيدا نكند رشد مطلوبي نخواهد داشت. بنابراين نمي‌شود انتظار داشت تا در سال‌هاي پيش رو گودال كنده شده بايد كم عمق اما پهن باشد

گودالي كه كنده مي‌شود بايد 2 الي 3 برابر عريض‌تر از پهناي ريشه باشد. عمق آن نيز به اندازه توپي ريشه باشد. اين كار باعث مي‌شود خاك اطراف ريشه برداشته شود و فضاي كافي براي ريشه دواني درخت فراهم شود.

ريشه‌هاي نهال را موقع كاشت قطع يا هرس نكنيد

يكي از توصيه‌هاي اشتباهي كه برخي از كارشناسان و منابع مي‌كنند هرس ريشه نهال قبل از كاشت است. اما نكته بسيار مهمي در زمان كاشت نهال اين است كه ريشه‌هاي آن قطع يا هرس نشود اينكار باعث بروز شوك مكانيكي و همچنين بروز بيماري‌هاي باكتريايي و قارچي در درخت مي‌شود.

نهال خود را در عمق مناسبي كشت كنيد

كاشت نهال در عمق زياد باعث مي‌شود ريشه‌هاي جديد به خوبي رشد نكنند. به علت تهويه كم دچار كمبود اكسيژن شوند. در جاهايي كه با كمبود آب مواجه هستيد درختان را كمي بالاتر از سطح معمول بكاريد.

درخت را بصورت قائم و صاف بكاريد

هنگام كاشت از زواياي مختلف نگاه كنيد كه درخت در گودال بصورت كج قرار نگيرد.

پيوندك را نبايد داخل خاك دفن كنيد

بايد دقت كنيد كه موقع كاشت محل پيوند درختان ميوه‌اي كه بصورت پيوندي هستند، حتما بالاتر از سطح خاك قرار گيرد. دفن شدن پيوند زير خاك و تماس آن با خاك، باعث بروز بيماري‌هاي باكتريايي و قارچي مي‌شود. اين كار گياه را در برابر عوامل غير زنده محيطي ديگر مانند باد نيز حساس مي‌كند و ممكن است با وزش بادهاي تند گياه بشكند.

آبياري را به صورت صحيح و منظم انجام دهيد

از آبياري‌هاي بيش از حد پرهيز كنيد. هر هفته يك بار درخت را آبياري كنيد. در روزهاي گرم اين كار را با فواصل كم انجام دهيد. حدالامكان سعي شود آبياري را اطراف و يا نزديك طوقه درخت انجام ندهيد. اينكار باعث حساسيت گياه در برابر انواع بيماري‌هاي زنده قارچي و باكتريايي و همچنين تنش‌هاي غير زنده خواهد شد.

استفاده از قيم در كاشت نهال

استفاده از قيم باعث مي‌شود كه درخت استقرار مناسبي داشته و ساقه و ريشه‌هاي قوي‌تري داشته باشد. اين كار در مكان‌هايي كه باد خيز هستند بسيار كارآمد و مفيد خواهد بود.

پاي درخت را مالچ پاشي كنيد

استفاده از مالچ در زمان كاشت درخت باعث مي‌شود رطوبت پاي درخت حفظ شود. همچنين از نوسانات دمايي خاك جلوگيري كرده و جلوي رشد علف‌هاي هرز را مي‌گيرد. مالچ پاشي با ارتفاع بيش از 10 سانتي‌متر توصيه نمي‌شود. چرا كه اين كار باعث مي‌شود تهويه مناسب صورت نگيرد. از ريختن مالچ در كنار ساقه خودداري كنيد. اين كار باعث مي‌شود ساقه درخت دچار پوسيدگي شود. توجه شود كه 5 سانتي‌متر از اطراف ساقه را مالچ پاشي نكنيد تا از تجمع رطوبت در اين قسمت جلوگيري شود.

از كودهاي مناسب موقع كاشت درخت استفاده كنيد

از كودهاي شيميايي جامد با حلاليت و كيفيت پايين براي غني سازي خاك پاي درختان در زمان كاشت استفاده نشود. همچنين از كودهاي دامي فراوري نشده استفاده نگردد. استفاده از كودهاي دامي فراوري نشده باعث بروز بيماري‌هاي مختلف قارچي و باكتريايي در درخت مي‌شود. قبل از اقدام به كاشت، كودهاي زيستي حاوي ميكروارگانيسم‌هاي هوازي را با خاك گودال تركيب كرده و اقدام به كاشت نماييد.

توصيه‌هاي ديگر موقع كاشت درخت

  • حدالامكان خاك گودال را تعويض نكرده و در صورت شني بودن آن به بستر، خاك مناسب اضافه گردد.
  • درصورت نياز براي ايجاد كاسه آبياري بايد با خاك دست ريز اين كار انجام شود و نبايد با گودال كني در اطراف درخت اقدام به اين كار كرد.
  • مقدار 200 تا 400 گرم گوگرد را با خاك گودال براي هر نهال مخلوط كنيد.
  • اقدام به شناسايي لايه سخت (هارد پن) و تخريب اين لايه در گودال قبل از كاشت درخت كنيد. اين لايه مانع نفوذ ريشه نهال در خاك مي‌شود.

 

وبسايت نهالستان اكين نهال با ادرس https://akinnahal.com/ يك مرجع كامل و معتبر در اين زمينه ميباشد.

تا كنون نظري ثبت نشده است
امکان ارسال نظر برای مطلب فوق وجود ندارد